Levensverhalen aan de Luisterlijn

Gepubliceerd op 14 januari 2024 om 14:39

Luisterend op ontdekkingsreis

Mijn honger naar levensverhalen is er niet alleen in de tuin; De behoefte om met mensen in gesprek te zijn over wat hen bezighoudt, is er altijd. Gelukkig is er de Luisterlijn waar ik als vrijwilliger 4 uur per week gesprekken kan voeren met mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor. In coronatijd heb ik mij als vrijwilliger gemeld bij de Luisterlijn en een online training gevolgd. Inmiddels luister ik al weer drie jaar naar heel verschillende mensen met heel diverse verhalen. Vaak gaat het over eenzaamheid, ziekte, (liefdes)relaties, psychische problemen, zorgen over maatschappelijke veranderingen. Maar er is veel meer, vaak voel ik me een ontdekkingsreiziger aan de telefoon in mijn eigen huis. De gesprekken brengen me in werelden waarvan ik soms niet zou kunnen bedenken dat ze bestaan. 

Wat is de Luisterlijn?

Bij de Luisterlijn kan iedereen die daar behoefte aan heeft, 24/7 terecht voor een luisterend oor. Je kunt ook chatten of mailen, maar ik heb voorkeur voor de telefoon. Er is een landelijk nummer dat mensen anoniem kunnen bellen. Ook als luisteraar blijf ik anoniem. Landelijk zitten dag en nacht, per dienst van 4 uur, zo'n 20 mensen aan de telefoon om dat luisterende oor te bieden en gesprekken te voeren. Het ene moment spreek ik iemand uit Limburg, dan weer uit Den Haag of Delfzijl. Dat weet ik alleen maar als de mensen zelf vertellen waar ze vandaan bellen, ik kan het niet zien. Soms hoor ik een accent of tongval en maak daar een opmerking over om me met de beller te verbinden. Als ik iets Gronings hoor, zeg ik bijvoorbeeld als het zo uitkomt, dat ik daar geboren en getogen ben. Dat geeft dan net dat beetje vertrouwen om te vertellen wat er aan de hand is. Zo breng ik in elk gesprek altijd wel iets van mezelf of een eigen ervaring in, om me met de beller te verbinden. Maar ik zeg nooit hoe ik heet of waar ik woon. Dat weet ik ook niet van de beller. Dat praat vrijer.

Mijn levenservaring komt me goed van pas. Toch zijn er ook jonge luisteraars bij de Luisterlijn die even goed gesprekken voeren. We noemen het de magie van de Luisterlijn dat het lijkt dat ieder de gesprekken krijgt die bij hem of haar passen. In ieder geval leer ik elk gesprek meer over het leven en over mezelf. Zo'n vijf keer per jaar hebben we met de groep luisteraars bij mij in de regio intervisie. Daar bespreken we gesprekssituaties waarbij de luisteraar het gevoel heeft dat hij/zij het anders had kunnen aanpakken, maar niet weet hoe. We leren met en van elkaar. Ook kun je trainingen volgen om je te verdiepen in bepaalde onderwerpen zoals huiselijk geweld, autisme, zelfdoding of methoden om gesprekken beter te kunnen voeren. 

Afgelopen week volgde ik een training om als trainingsacteur bij te dragen aan de opleiding van nieuwe vrijwilligers bij de Luisterlijn. In de opleiding wordt geoefend met het voeren van gesprekken waarin de bellers worden gespeeld door trainingsacteurs. Ik vind het heel leuk om in zo'n opleidingssituatie in de rol van de beller te kruipen, zodanig dat de luisteraar in opleiding er van kan leren. Daarin worden verschillende fases in gesprek geoefend. 

Voor mij biedt de Luisterlijn een omgeving waarin ik mooie gesprekken kan voeren, kan blijven leren over mezelf en de samenleving, en waar het fijn is om met collega luisteraars af en toe bij elkaar te komen om nog beter te leren luisteren.   

Wil je meer weten van de Luisterlijn?

Bij de Luisterlijn zijn nieuwe vrijwilligers altijd van harte welkom. Meer daarover kun je lezen op de website van de Luisterlijn.

Hoe je kunt bellen, chatten of mailen met de Luisterlijn lees je hier.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Yvette
3 maanden geleden

Wat een prachtig artikel,
lieve groet
Yvette

cora
3 maanden geleden

Dank je Yvette.

Ingrid
3 maanden geleden

Wat mooi om te lezen hoe jij het werken bij de Luisterlijn ervaart. Bedankt voor het delen 🙏

Tilly Henzen
3 maanden geleden

Wat een mooi artikel!
Hartelijke groet van Tilly